Rzeczpospolita

Aktualności

  • Raport OCHRONA BIZNESU W CYFROWEJ TRANSFORMACJI - CZYLI 4 KROKI DO BEZPIECZEŃSTWA FIRMY

    Polecmy raport PwC „Ochrona biznesu w cyfrowej transformacji – czyli 4 kroki do bezpieczniejszej firmy” jest już dostępny.

    Jakie są tegoroczne tezy publikacji opartej na 4. edycji badania stanu bezpieczeństwa informacji w Polsce?

    • 1/2 firm wydaje mniej niż 1 mln złotych rocznie na bezpieczeństwo IT i informacji. Na co przeznaczane są te środki i na jakie zmiany powinny przygotować się firmy?
    • 41% firm przemysłowych, obawia się, że w wyniku ataku hakerskiego może dojść do uszkodzenia infrastruktury. Na jakim etapie jest bezpieczeństwo automatyki przemysłowej?
    • 21% firm ma systemy klasy SIEM. Jak wzmocnić analizę i wykorzystanie gromadzonych danych?

    Cyfrowa transformacja biznesu wymusza szczególną dbałość o zaufanie rynku do marki w sieci. Budowanie poczucia bezpieczeństwa wśród klientów, pracowników i kontrahentów polega dziś przede wszystkim na efektywnym przeciwdziałaniu cyberzagrożeniom. Wyzwaniem dla firm staje się odpowiednie dostosowanie do wymogów nowej rzeczywistości.

    Raport obejmuje szeroką perspektywę zmian związanych z cyfryzacją, nowymi regulacjami i nowinkami technologicznymi. 

    Pełna treśc Raportu dostępna jest pod LINKIEM.

  • Kluczowe wyzwania prawników przedsiębiorstw w świetle badania środowiskowego PSPP i PwC

    7-8 lutego odbyło się VII FORUM CORPORATE LEGAL COUNSEL, którego Partnerem było Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw.

    Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją Waldemara Kopera, Prezesa  Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw, Dyrektora ds. prawnych / Prokurenta Kompanii Piwowarskiej S. A. pt. Kluczowe wyzwania prawników przedsiębiorstw w świetle badania środowiskowego PSPP i PwC.

    Prezentacja dostępna jest po LINKIEM.

     

  • Znamy laureata Nagrody Głównej Lider Prawników Przedsiębiorstw AD 2016

    1 grudnia, podczas świątecznego spotkania Członków i Przyjaciół Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw, ogłoszono wyniki konkursu Lider Prawników Przedsiębiorstw.

     

    - Po latach działalności Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw, przeprowadzeniu dwóch badań środowiskowych, wielu spotkaniach w gronie członków, inspirujących rozmowa i wymianie cennych doświadczeń, nadszedł czas aby uhonorować liderów naszego środowiska – powiedział Waldemar Koper, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw.

     

    Nominację do Nagrody Lider Prawników Przedsiębiorstw otrzymali:

    - Agnieszka Dzięgielewska- Jończyk, Regionalny Dyrektor ds. prawnych firmy Hewlett Packard Enterprise

    - Marcin Czapiewski, Dyrektor ds. prawnych i compliance firmy TU Europa SA.

    - Marcin Nowicki, Dyrektor Pionu Prawnego firmy Ursus SA.

     

    Laureatem Nagrody Głównej został Marcin Czapiewski z TU Europa SA.

     

    Wybór Laureata był jednogłośny. Zdecydował o nim fakt, że ostatnie 4 lata pracy Pana Marcina Czapiewskiego należy określić jako „jeden wielki projekt o nazwie : Zarządzanie nieustannym kryzysem w przedsiębiorstwie o wielomiliardowej sumie bilansowej”. Przez ten czas firma i jej główny prawnik znajdowali się pod nieustanna presja organów państwa, mediów i samych klientów. Oznaczało to setki procesów sądowych, dwa procesy zbiorowe oraz nieustanne kontrole takich organów jak UOKiK, KNF czy różnych prokuratur. Cała ta kilkuletnia ofensywa – w decydującym stopniu dzięki Nominowanemu – zakończyła się wypracowaniem rozwiązań kompromisowych, a sama spółka obroniła swoją czołowa pozycję rynkową. Tak powinien działać Lider Prawników Przedsiębiorstw – powiedział Waldemar Koper, członek Kapituły Konkursu.

     

    Wybór Laureata odbywał się w dwóch etapach:

    • Podstawą do oceny były zgłoszenia przesłane przez dyrektorów działów prawnych przedsiębiorstw-członków PSPP. 

    • Kolejny etap to obrady Kapituły w składzie: Waldemar Koper (Prezes Zarządu PSPP, Kompania Piwowarska), Maciej Ozdowski (Colgate-Palmolive, Wiceprezes Zarządu PSPP), Piotr Marucha (ABB, Wiceprezes Zarządu PSPP), Tomasz Sztyber (Nokia, Wiceprezes Zarządu PSPP), Cezary Żelaźnicki (Partner Zarządzajacy PwC Legal), Robert Niczyporuk (Partner DZP), Ryszard Sowiński (Partner Naveo Sowiński i Sęk, prof. WSB)

    Jest to pierwsza nagroda przyznana przez Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw dla dyrektorów działów prawnych przedsiębiorstw. Konkurs będzie organizowany corocznie.

     

  • Do 20 listopada trwa przyjmowanie zgłoszeń do nagrody LIDER PRAWNIKÓW PRZEDSIĘBIORSTW 2016 r.

    Do 20 listopada, szefowie działów prawnych przedsiębiorstw mogą zgłaszać swoją kandydaturę do nagrody LIDER PRAWNIKÓW PRZEDSIĘBIORSTW 2016.
     
    Wybór laureata będzie dwuetapowy. Podstawą do oceny kandydata będzie wypełniona ankieta. Ostateczny wybór należy do Kapituły w składzie:

    - Waldemar Koper (Prezes Zarządu PSPP, Kompania Piwowarska)

    - Maciej Ozdowski (Colgate-Palmolive, Wiceprezes Zarządu PSPP)

    - Piotr Marucha (ABB, Wiceprezes Zarządu PSPP)

    - Tomasz Sztyber (Nokia, Wiceprezes Zarządu PSPP)

    - Cezary Żelaźnicki (Partner Zarzadzajacy PwC Legal)

    - Robert Niczyporuk (Partner Domański Zakrzewski Palinka)

    - prof. dr hab. Ryszard Sowiński (Naveo)

     

    Osoby zainteresowane aplikowaniem do nagrody mogą zgłasosić swoją kandydaturę pod adresem biuro@pspp.org.pl

    Termin nadsyłania aplikacji misja 20 listopada 2016 r.   

    Laureata nagrody poznamy podczas świątecznego Spotkania PSPP, które odbędzie się 1 grudnia w Warszawie.

  • Weź udział w badaniu WPŁYWU NOWYCH TECHNOLOGII NA USŁUGI PRAWNE

    W imieniu Eversheds mam przyjemność zaprosić Państwa do wzięcia udziału w ankiecie dot. wpływu nowych technologii na usługi prawne. Owocem tego projektu będzie raport The Looking Glass Report 2016: Digital Transformation in Legal Services.  

    Szczegóły tego ciekawego projektu i link do ankiety znajdują się poniżej.

    JOIN THE SURVEY

  • Prawnik na stałe czy wsparcie, kiedy pojawia się konieczność? Mec. Maciej Ozdowski dla Home&Market

    Trudno jest z góry przesądzić, która forma jest najlepsza dla konkretnego przedsiębiorstwa. Odpowiedź ta jest bowiem uzależniona od kilku czynników, w tym kultury prawnej danego przedsiębiorstwa, oczekiwań wobec prawników, budżetu na obsługę prawną, organizacji i struktury wewnętrznej firmy, mających wpływ na umiejscowienie działu prawnego czy szerzej – na podejmowanie decyzji natury prawnej.

    Pełny tekst znajduje się pod LINKIEM.

     

  • Raport "Prawnicy przedsiębiorstw: dziś i jutro". Seria publikacji w mediach dostępna już na naszej stronie

    Wyniki badania przeprowadzonego wspólnie przez Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw i PwC Legal odbiły się szerokim echem w mediach.

    W zakładce "PSPP w mediach" znajdują się linki do opublikowanych  tekstów.

    Zapraszamy do zapoznania się z tekstami.

  • Prawnik przedsiębiorstwa jako doradca biznesu? Panel dyskusyjny PSPP podczas IX Forym Dyrektorów Działów prawnych przedsiębirostw

     26-27 września już dziewiąty raz prawnicy korporacyjni i kancelarii prawnych spotkają się na FORUM DYREKTORÓ DZIAŁÓ PRAWNYCH, organizowanym przez Puls Biznesu, aby wymienić doświadczenia związane ze strategicznym zarządzaniem działem prawnym, a także by zaktualizować wiedzę w najważniejszych obszarach związanych z relacją prawno biznesową.


    Po raz kolejny dyskusja odbędzie się w gronie czołowych ekspertów – Dyrektorów Działów Prawnych z kluczowych dla rynku firm, którzy w oparciu o praktyczne doświadczenia podzielą się swoja wiedzą i opiniami.


    W ramach Forum odbędzie się również dyskusja panelowa pod patronatem PSPP "Prawnik przedsiębiorstwa jako doradca biznesu?", którą poprowadzi mec. Waldemat Koper, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw.  Dyskusja będzie prowadzona w oparciu o wyniki badania "Prawnik przedsiębiorstwa: dziś i jutro" przeprowadzonego przez Stowarzyszenie wspólnie z kancelarią prawną PwC legal. W dyskusji wezmą również udział:

    - Ewa Szurmińska - Jaworska, Partner zarządzający kancelarią PwC Legal,
    - Maciej Ozdowski, Dyrektor ds. prawnych, Europa Centralna, Colgate-Palmolive (Poland) Sp. z o.o.
    - Piotr Marucha, General Counsel and Compliance Officer, ABB Sp. z o.o.
    - Tomasz Sztyber, Senior Corporate Counsel, Partners & Alliances, Nokia

    Szczegółowy program wydarzenia znajduje się pod LINKIEM. 

  • RZECZ o PRAWIE: o wynikach badania "Prawnicy przedsiębiorstw: dziś i jutro" mówi mec. Waldemar Koper (Prezes PSPP)

     

  • Prawnicy przedsiębiorstw: dziś i jutro. Wyniki badania przeprowadzonego przez Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw i kancelarię PwC Legal

    23 czerwca 2016 r.  zostały zaprezentowane wyniki badania „Prawnicy przedsiębiorstw: dziś i jutro”, przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw (PSPP) i kancelarię PwC Legal. Wynika z nich, że pozycja dyrektora działu prawnego uległa w ostatnich latach zdecydowanemu wzmocnieniu.  
     
     - Po lekturze niniejszego Raportu, myśle że wszyscy czytelnicy będą mogli powiedzieć, iż środowisko prawników przedsiebiorstw rośnie w siłę! Po pięciu latach działalności zdecydowanie widzimy nową jakość funkcjonowania prawników w firmie. Szef departamentu prawnego przedsiębiorstwa z prawnika-eksperta staje się doradcą biznesowym dla zarządów i strategicznych działów w większości organizacji biznesowych. Codzienna praca nabiera różnorodnej specyfiki. Prawnicy przedsiębiorstw równie sprawnie jak w specjalistycznych zagadnieniach prawnych, poruszają się w obszarach planowania strategicznego działalności firmy, zarzadzania ryzykiem czy compliance – mówi mec. Waldemar Koper, prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw. 
     
    Badanie „Prawnicy przedsiębiorstw: dziś i jutro” został przeprowadzone na grupie ponad 160 dyrektorów działów prawnych i prezesów firm.
     
    Główne tezy zawarte w formie raportu są do pobrania pod linkiem:
     
     
     
    Wyniki z badania zostały zaprezentowane podczas konferencji prasowej oraz w trakcie spotkania dla członków PSPP. 
     
          
     

     

  • PRAWNIK PRZEDSIĘBIORSTWA JAKO DORADCA BIZNESU? Rusza drugie BADANIE DYREKTORÓW DZIAŁÓW PRAWNYCH PRZEDSIĘBIORSTW

    Prawnicy przedsiębiorstw zbadają jak zmienia się ich rola w przedsiębiorstwie.

    Polskie Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw, wspólnie z PwC Legal, rozpoczyna realizację drugiego badania „Prawnik przedsiębiorstwa jako doradca biznesu? Perspektywy rozwoju środowiska prawników przedsiębiorstw”, którego celem jest kompleksowe zdefiniowanie roli Dyrektora Działu Prawnego w przedsiębiorstwach w Polsce.
    Badanie zostanie przeprowadzone wśród dyrektorów działów prawnych przedsiębiorstw oraz zarządów firm.
    - Jak zmienia się rola dyrektora działu prawnego w przedsiębiorstwie? Jakie powinien posiadać kompetencje, aby być strategicznym doradcą dla zarządów firm teraz i w przyszłości? Jakie działania podejmują szefowie działów prawnych i menedżerowie reagując na pojawiające się nowe trendy w środowisku prawników przedsiębiorstw? Między innymi na te pytania chcemy uzyskać odpowiedzi w ramach naszego badania – mówi Waldemar Koper, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw i zarazem dyrektor ds. prawnych Kompanii Piwowarskiej.
    Aby pokazać rzeczywiste przemiany zachodzące w roli prawników przedsiębiorstw inicjatorzy badania postanowili skonfrontować dwie perspektywy: postrzeganie roli prawników przedsiębiorstw przez nich samych oraz przez ich przełożonych czyli najczęściej członków zarządu.
    - Wierzę, że zbadanie tych odmiennych punktów widzenia, pozwoli nam lepiej realizować swoją rolę w firmie. Jest nią nie tylko ochrona biznesu przed pułapkami prawnymi, ale także aktywne wspieranie jego rozwoju – dodaje Waldemar Koper, Prezes PSPP.


    Ankieta jest już dostępna pod adresem www.pwc.pl/badanieprawnikow.


    Czas potrzebny na jej wypełnienie to ok. 20 min za to wyniki uzyskane dzięki ankietom mogą pełnić istotna rolę w dalszym rozwoju środowiska prawników przedsiębiorstw w Polsce.
     

  • Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw (PSPP) rozpoczyna współprace z Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (CARS)

     Pod koniec 2015 roku PSPP i CARS podpisały porozumienie o partnerskiej współpracy w zakresie ekonomii i prawa ochrony konkurencji oraz niezależnej regulacji sektorowej, głównie telekomunikacyjnej, usług pocztowych, usług audiowizualnych, energetycznych oraz transportu kolejowego i lotniczego. Współpraca dotyczy realizacji wspólnych projektów badawczych i badawczo rozwojowych, sporządzania ekspertyz naukowych, wydawania publikacji, organizacji konferencji i warsztatów, studiów i szkoleń oraz prowadzenia współpracy międzynarodowej.


    - Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych to ważny Partner dla naszego Stowarzyszenia. Wspólne projekty takie właśnie jak konferencje, projekty badawcze czy wydawnictwa książkowe z pewnością będę wspierać rozwój i ochronę konkurencji w polskiej gospodarce, jednocześnie mając istotny wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa prawnego podmiotów gospodarczych . Mam nadzieję, że już w nadchodzącym roku będziemy mogli zaprezentować efekty naszej współpracy. – powiedział Waldemar Koper. Prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw.

     

     

     

  • Tomasz Sztyber, Wiceprezes Zarządu o tym, co zyskało środowisko prawników przedsiębiorstw dzięki działalności Stowarzyszenia

    Tomasz Sztyber, Wiceprezes Zarządu PSPP

    Kiedy około 7-miu lat temu po raz pierwszy usłyszałem o idei stworzenia Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw to od samego początku nie miałem wątpliwości, że jest to inicjatywa w której chcę uczestniczyć. W tamtym okresie w Polsce dopiero tworzyła się świadomość odrębności zawodu osób zarządzających funkcją prawną w przedsiębiorstwach, a prawnicy wykonujący ten zawód nie mieli żadnego forum do wymiany wiedzy i doświadczeń we własnym gronie. Gdy teraz po 5 latach funkcjonowania Stowarzyszenia patrzę na jego dokonania to jestem dumny, że miałem okazję dołożyć moją skromną cegiełkę do tworzenia Stowarzyszenia, a w ostatnim roku również do zarządzania nim. Fantastyczna praca wykonana przez pomysłodawcę, założyciela i Prezesa mec. Waldemara Kopera oraz innych członków Zarządu, jak również przez członków i współpracowników Stowarzyszenia zaowocowała rozlicznymi inicjatywami merytorycznymi oraz imprezami integrującymi nas jako odrębne środowisko. Myślę, że między innymi dzięki istnieniu Stowarzyszenia udało się przekonać nas samych oraz nasze otoczenie prawne i biznesowe, że szef działu prawnego to odrębny zawód którego wykonywanie wymaga bardzo specyficznych kwalifikacji, i z wykonywania którego można być w sposób szczególny dumnym.

    5-cio lecie to nie tylko moment do podsumowania dotychczasowych dokonań ale również moment do spojrzenia na kolejne 5 lat. Mam nadzieję, że będzie to równie udane 5 lat. Przed nami wiele wyzwań, bo w szybko zmieniającym się świecie, szybko zmieniają się również wymagania i oczekiwania wobec szefów działów prawnych oraz oczekiwania ich samych wobec Stowarzyszenia. Dlatego ważne jest by wszyscy członkowie Stowarzyszenia aktywnie dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniami oraz upowszechniali ideę Stowarzyszenia wśród tych którzy jeszcze do niego nie dołączyli. Życzę wszystkim członkom Stowarzyszenia oraz samemu sobie, by za 5 lat można było być równie dumnym z kolejnych dokonań Stowarzyszenia.

  • Video relacja z Jubileuszowej Gali 5-lecia istnienia PSPP

     

  • Adam Jasser (Prezes UOKIK) i Katarzyna Borowska (Rzeczpospolita) laureatami nagrody Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw

    24 listopada podczas Jubileuszowej Gali 5-lecia istnienia PSPP zostały przyznane dwie nagrody na szczególny wkład w rozwój środowiska prawników przedsiębiorstw.

    Adam Jasser, Prezes UOKIK, został laureatem Nagrody Specjalnego PSPP za za nowe oblicze UOKiK i wzorcową, zdaniem prawników przedsiębiorstw,  politykę komunikacji i otwarcie na dialog z przedsiębiorcami.

    Katarzyna Borowska, dziennikarka Rzeczpospolitej, otrzymała Nagrodę PSPP za za wkład dziennikarski w rozwój środowiska prawników przedsiębiorstw w Polsce.

    Gratulujemy!

     

  • Piotr Marucha, Członek Zarządu PSPP, o tym co zmieniło się przez pięć lat działalności Stowarzyszenia

       Od wielu lat działały w polskich firmach departamenty prawne, ale niewiele się o nich wiedziało. A o prawnikach tzw. wewnętrznych (in-house counsels) niewiele też można było usłyszeć. Zagubieni w biznesie, żyjący życiem swojego przedsiębiorcy - tak trochę na uboczu wielkiego świata wielkich prawników.

    Kiedy pod koniec ubiegłej dekady zaczęliśmy spotykać się na konferencjach i szkoleniach i ze sobą rozmawiać, okazało się, że jesteśmy zupełnie inni niż prawnicy tzw. kancelaryjni, że doskonale rozumiemy rynek, utożsamiamy się ze strategią naszych firm, podejmujemy decyzje biznesowe i że de facto jesteśmy nie tylko prawnikami, ale też managerami kreującymi unikalna wartość dla biznesu. I wtedy dla grupy około 20 szefów działów prawnych stało się jasne, że chcemy utworzyć nasza własna platformę intelektualna: służącą środowisku prawników przedsiębiorstw - do rozmów, spotkań, kontaktów, benchmarkingu i przede wszystkim dla poczucia wspólnoty naszej grupy profesjonalistów. Dzisiaj cieszymy się tymi ponad pięcioma latami działalności PSPP bogatymi we wzajemne relacje zawodowe, liczne warsztaty miękkich umiejętności managerskich, ważkie dysputy nad kształtem nowych przepisów prawa, ale i mniej formalne pogawędki przy dobrym winie.

    Dzisiejsze pięciolecie PSPP świętujemy ze świadomością radcowską i managerską, ale i przemożnym poczuciem przynależności do rodziny prawników przedsiębiorstw - stanowiącej istotne ogniwo sprawcze współczesnego biznesu i wciąż doskonalącej nasze własne środowisko zawodowe.

  • "Od idei do realizacji" - jak powstało PSPP mówi Waldemar Koper, Prezes Stowarzyszenia

    Waldemar Koper, Prezes PSPP

    Jeszcze 5 lat temu nie było w Polsce typowej organizacji środowiskowej, który wzmacniałaby rolę, funkcję i pozycję jaką pełni nasze środowisko zawodowe w świecie prawniczym i biznesowym. Grupą 23 osób podjęliśmy wysiłek założenia wspólnoty środowiskowej, która pozwoliłaby na wymianę doświadczeń osób w podobnej sytuacji zawodowej, mających identyczne problemy i profesjonalne dążenia. Potrzebowaliśmy ciała, które by nas reprezentowało na zewnątrz i dawało wspólną płaszczyznę spotkań.

    Pamiętam dobrze, iż rozpocząłem od listu otwartego skierowanego do koleżanek i kolegów – szefów działów prawnych. Pomogły znajome kancelarie, które dystrybuowały pismo wśród swoich klientów. Spotykaliśmy się, dyskutowaliśmy i działaliśmy sprawnie, zmotywowani potrzebą i wspólnym celem. Przygotowałem prezentację, która była esencją naszych przemyśleń i wizją zmian. Głowiliśmy się jaka powinna być nasza nazwa, ponieważ popularny wtedy termin ”in house” wydawał się nam niestosowny. Zastanawialiśmy się kto powinien należeć do organizacji i jak powinniśmy zdefiniować naszą funkcję. I tak powstało Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw.

    Zawsze byliśmy grupą zawodową wartościową i ważną, ale jednak w świecie prawniczym prawdopodobnie najmniej obecną w przestrzeni publicznej. Dzisiaj cieszymy się ze wsparcia samorządu radcowskiego, organizacji międzynarodowych i mediów. Możemy powiedzieć, że polskie środowisko prawników przedsiębiorstw to grupa zawodowa niezwykle profesjonalna, nowoczesna, dojrzała i odzwierciedlająca w swoim funkcjonowaniu najistotniejsze tendencje światowe właściwe tej grupie prawników.Jestem przekonany i dumny, że przyczyniliśmy się do tego stanu,co więcej mamy głowy pełne pomysłów na co najmniej kolejne 5 lat !

  • Maciej Ozdowski (Członek Zarządu PSPP) o 5 latach działalności Stowarzyszenia

     PSPP jest unikatową organizacją, która 5 lat temu wyszła naprzeciw oczekiwaniom środowiska prawników przedsiębiorstw tworząc zręby ich zawodowej współpracy i relacji interpersonalnych. Stworzona została platforma wymiany ich doświadczeń i znakomite pole dyskusji na temat kształtowania się nowej profesji prawnika ( prawnika przedsiebiorstwa ), wymagającej odmiennego traktowania w zakresie stawianych wymagań, rozwiązywania problemów, oczekiwań, wyzwań, sposobów oceny pracy, wynagradzania, szkolenia itp.

    Ta specyficzna grupa zawodowa prawników - wysoko wykwalifikowanych i umiejscowionych w strukturach przedsiębiorstw - oczekiwała powstania organizacji, która będzie ich wspierać i reprezentować, tworząc jednolity głos środowiska.

    PSPP umożliwiło także od samego niemal początku budowanie lepszych relacji zawodowych i osobistych pomiędzy prawnikami wykonującymi swój zawód w tysiącach niezależnych od siebie przedsiębiorstw.

    Stowarzyszenie znakomicie wpisało sie w te potrzeby i dążenia a dowodem jego starań mogą być liczne inicjatywy, w tym szkolenia, konferencje, seminaria i spotkania integrujące organizowane pod jego patronatem lub auspicjami.

    Maciej Ozdowski, Członek Zarządu PSPP

  • 24 listopada 2015 r. odbędzie się Jubileuszowa Gala 5-lecia istnienia Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiebiorstw

  • Wykład prof. W.E. Kovacica "Rola ochrony konsumentów w warunkach uczciwej konkurencji", 14 października, BUW

    UOKiK oraz Digital Economy Lab UW zapraszają na wykład profesora Williama E. Kovacica, który odbędzie się 14 października w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego

    Wykład „Rola ochrony konsumentów w warunkach uczciwej konkurencji” (The role of consumer protection in a fair competition market) odbędzie się w godz. 10.00-12.00 w sali 256 Biblioteki Uniwersyteckiej przy ul. Dobrej 56/66.

    William E. Kovacic to światowej sławy profesor prawa konkurencji. Obecnie pełni funkcję Dyrektora Centrum Prawa Konkurencji w Szkole Prawa Uniwersytetu Georga Washingtona. W latach 2008-2009 przewodniczył Federalnej Komisji ds. Handlu USA (Federal Trade Commission), a w 2013 roku objął stanowisko Dyrektora-Konsultanta Urzędu ds. Konkurencji i Rynków WB (Competition and Markets Authority). W latach 90-tych doradzał w zakresie ochrony konkurencji i konsumentów rządom m.in. Armenii, Egiptu, Gruzji, Indonezji, Maroka, Rosji i Ukrainy.

    Do udziału w spotkaniu zapraszamy studentów, akademików oraz wszystkich zainteresowanych tematyką ochrony konsumentów i prawa konkurencji.

    Wykład odbędzie się w języku angielskim.

    Zapisów można dokonywać poprzez system rejestracji on-line: https://events.uokik.gov.pl/.

     

    źródło: UOKIK

     

  • Dyrektor działu prawnego w rolach pozaprawnych - panel dyskusyjny podczas VIII Forum Dyrektorów Działów Prawnych

    28 września 2015 r.

    Już jutro tj. 29 wrzesnia 2015 ,  rozpoczyna się VIII Forum Dyrektorów Działów Prawnych, którego
    organizatorem jest Puls Biznesu.
    W programie m.in. panel dyskusyjny "Dyrektor działu prawnego w rolach
    pozaprawnych – od eksperta do lidera organizacji",
    którego moderatorem jest mec.
    Waldemar Koper, Prezes Zarządu PSPP.  W dyskusji o nowych rolach szefów działów
    prawnych, weźmie również udział mec. Piotr Marucha, Wiceprezes Zarządu
    Stowarzyszenia.
     
    Szczegółowy program Forum znajduje się pod linkiem:
    http://konferencje.pb.pl/konferencja/910,viii-forum-dyrektorow-dzialow-prawnych
     
     

  • PSPP podpisało "Porozumienie samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych"

    Informacja prasowa dot. Porozumienia samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych

     

    W dniu 24 września 2015 roku przedstawiciele samorządów, stowarzyszeń prawniczych i innych organizacji zrzeszających adwokatów, asystentów sędziów, doradców podatkowych, komorników sądowych, kuratorów sądowych, notariuszy, prokuratorów, radców prawnych, referendarzy sądowych, sędziów, urzędników i pracowników administracji sądowej oraz innych zawodów i środowisk prawniczych dokonali uroczystego podpisania deklaracji oraz regulaminu „Porozumienia samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych”.

     

    Podpisanie porozumienia jest realizacją wizji instytucjonalizacji dialogu społecznego w sądownictwie i zawodach prawniczych. Dotychczasowa debata dotycząca reform sądownictwa i zawodów prawniczych często oceniana była jako nieuporządkowana. Z reguły nie prowadziła ona również do wniosków, które mogłyby być przedmiotem środowiskowego konsensu. Poprawie sytuacji ma służyć instytucjonalizacja dialogu społecznego w tym zakresie.

     

    Formą realizacji takiego mechanizmu jest zaproponowana przez sygnatariuszy Porozumienia, idea stałej współpracy samorządów i stowarzyszeń prawniczych na zasadzie całkowitego poszanowania autonomii oraz równorzędności każdej z nich. Jej celem jest wspólne zabieranie głosu w sprawach dotyczących sądownictwa i zawodów prawniczych. Dzięki temu dialog będzie miał całościowy charakter i prezentował będzie pełny obraz poglądów zawodów prawniczych na debatowaną problematykę.


    Porozumienie zamierza realizować te cele w oparciu przede wszystkim o aktywne uczestnictwo w procesie tworzenia aktów prawnych dotyczących sądownictwa i zawodów prawniczych; zajmowanie stanowiska w odniesieniu do jakiejkolwiek sprawy mającej związek z celem jego powołania; organizowaniem konferencji, seminariów, konwersatoriów oraz innych spotkań merytorycznych. Porozumienie zamierza także prowadzić kampanię społeczną, działalność wydawniczą oraz uruchomić stronę internetową służącą wymianie stanowisk między członkami Porozumienia.

     

    Wśród tematów będących przedmiotem zainteresowania Porozumienia w najbliższym czasie wymienić należy zagadnienia związane z pozycją ustrojową prokuratury, nadzorem zewnętrznym nad działalnością administracyjną sądów powszechnych, mediacją i innymi alternatywnymi metodami rozwiązywania sporów oraz reformą instytucji ławnika jako udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości.

     

    Porozumienie zostało podpisane przez przedstawicieli:

    • Dolnośląskiego Stowarzyszenia Kuratorów Sądowych Frontis,
    • Krajowej Rady Doradców Podatkowych,
    • Krajowej Rady Komorniczej,
    • Krajowej Rady Kuratorów,
    • Krajowej Rady Notarialnej,
    • Krajowej Rady Radców Prawnych,
    • Naczelnej Rady Adwokackiej,
    • Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Sędziów,
    • Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Referendarzy Sądowych,
    • Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw,
    • Stowarzyszenia Notariuszy RP,
    • Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia,
    • Stowarzyszenia Sędziów Rodzinnych w Polsce,
    • Wielkopolskiego Stowarzyszenia Kuratorów Sądowych,
    • Związku Zawodowego Prokuratorów oraz Pracowników Prokuratury RP.

    W skład działającego przy Porozumieniu Forum Obywatelskiego wchodzą Stowarzyszenie Amici Curiae oraz Stowarzyszenie Krajowa Rada Sędziów Społecznych. Możliwie jest dołączenie do Porozumienia innych organizacji.

    Pierwszym Przewodniczącym Porozumienia na roczną kadencję zostało wybrane Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustita”, a na Sekretarza Porozumienia powołany został dr Paweł Skuczyński.

  • "Z pasją o pasjach" z Ministrem Sprawiedliwości Borysem Budka

    23 września odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu "Z pasją o pasjach", którego organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw.
    Tym razem o swoich pasjach opowie Minister Sprawiedliwości Borys Budka.

    Szczegółowe informację znajdują się na podstronie

    WYDARZENIA.


    Organizację spotkania wspiera ACCE.

     

     

  • Sprawozdanie z konferencji: Anti-Trust Compliance Toolkit

    9 czerwca 2015, Komisja Konkurencji ICC Polska (przy wsparciu UOKiK i Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych - CARS przy Wydziale Zarządzania U.W.) zaprezentowała polską wersję „AntiTrust Compliance Toolkit” - wytycznych do tworzenia programów compliance, budujących świadomość i kulturę przestrzegania prawa ochrony konkurencji w przedsiębiorstwach.

    Uczestnikami konferencji (kilkadziesiąt osób) byli między innymi: prawnicy przedsiębiorstw, szefowie compliance i prawnicy kancelaryjni. Rozpoczynając spotkanie, pani Bernadeta Kasztelan-Świetlik (Wiceprezes UOKIK) zaapelowała o zaangażowanie całej firmy, aby system compliance w przedsiębiorstwie rzeczywiście zadziałał. Następnie pan profesor Tadeusz Skoczny (Przewodniczący Rady Doradczej przy Prezesie UOKIK i szef CARS) i pan mecenas Wojciech Kowalewski (Przewodniczący Komisji Konkurencji ICC Polska) wskazali na inicjatywy CARS i PSPP (we współpracy z UOKIK) w obszarze przygotowania modelowego programu przestrzegania prawa konkurencji. Główny dokument: „Zestaw narzędzi ICC do tworzenia programów przestrzegania prawa konkurencji” (czyli polską wersję Toolkit) zaprezentował pan mec. Marcin Trepka, Wiceprzewodniczący Komisji Konkurencji ICC w Polsce. Z kolei w panelu dyskusyjnym swoje programy compliance przedstawiły firmy: PZU, Siemens i Canon. Na koniec pan Adam Jasser, Prezes UOKiK zadeklarował gotowość Urzędu do uczestniczenia w dalszych samoregulujących inicjatywach naszego środowiska.

    Konferencja pokazała, że wraz z regulatorem mamy wspólny cel: zbudowanie w firmach systemu monitorowania przestrzegania prawa konkurencji - rozpoczynając od kodeksów i regulacji compliance i deklaracji zarządu firmy, poprzez analizę ryzyka, aż do uświadomienia odpowiedzialności każdego pracownika (szkolenia, warsztaty, system zgłaszania naruszeń). W większości dużych przedsiębiorstw wprawdzie istnieją już solidne programy przestrzegania prawa konkurencji, ale zawsze sensownym jest sięganie po najlepsze praktyki rynkowe, do których AntiTrust Compliance Toolkit z pewnością należy. Poza tym warto dowiedzieć się na zasadzie benchmarkingu, które elementy programu dobrze funkcjonują w praktyce i jak je implementować, aby uzyskać zrozumienie i wsparcie naszych zarządów, ale przede wszystkim - szeregowych pracowników, bo to oni na co dzień generują ryzyko naruszenia zasad prawa konkurencji. Dyskusję na ten temat będziemy kontynuować w ramach współpracy PSPP z CARS i przy wsparciu UOKiK, któremu szczególnie zależy na samouzdrawiającym działaniu rynku, jako alternatywie dla karzącej ręki Urzędu. A zatem interes mamy wspólny. CARS zapowiedział już następną konferencję na styczeń 2016.

    Opracował: Piotr Marucha


     

    Na zdjęciu: Adam Jasser, Prezes UOKIK (pierwszy z lewej),
    Wojciech Kowalewski, Przewodniczący Komisji Konkurencji ICC Polska (pierwszy z prawej).
     

  • PSPP zaprasza na warsztat: CO PARTNEROWI W DUSZY GRA?

  • WYNIKI PIERWSZEGO W POLSCE BADANIA PRAWNIKÓW PRZEDSIĘBIORSTW

    PRAWNICY PRZEDSIĘBIORSTW TO SILNA, NOWOCZESNA GRUPA ZAWODOWA, WYSOKO UMOCOWANA W FIRMIE, KORZYSTAJĄCA Z NAJNOWSZYCH NARZĘDZI ZARZĄDCZYCH.

    RAPORT DO POBRANIA

    W pierwszym w Polsce badaniu Dyrektorów Działów Prawnych Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw, zrealizowanym przez firmę TheStorm, wzięło udział 100. respondentów z całej Polski. Do badania zaproszono drogą e-mail łącznie ponad 500 osób decyzyjnych w Działach Prawnych przedsiębiorstw i instytucji działających w Polsce. Badanie polegało na anonimowym wypełnieniu ankiety internetowej. 

    „Jest to badanie pionierskie, reprezentatywne i kompleksowe” – mówi Waldemar Koper, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw - „Badanie pokazuje, iż polskie środowisko prawników przedsiębiorstw, to grupa zawodowa dziś niezwykle profesjonalna, nowoczesna, dojrzała i odzwierciedlająca w swoim funkcjonowaniu najistotniejsze tendencje światowe właściwe tej grupie” – kontynuuje. „Badanie potwierdza też znaną od kilku lat tendencję, iż współczesny rynek prawniczy w Polsce to rynek klienta, na którym dominującą rolę pełni dyrektor Działu Prawnego.”

    „Najwyraźniej największym wyzwaniem, z którym się mierzą prawnicy wewnętrzni, jest zarządzanie – żonglowanie wieloma zagadnieniami na raz – biznesowymi, prawnymi, wynikającymi ze specyfiki danej firmy” - dodaje Beata Niemczuk, która była odpowiedzialna za merytoryczne opracowanie badania. 

    Badaniem objęto takie obszary, jak: rola i pozycja głównego prawnika przedsiębiorstwa, struktura i zarządzanie Działem Prawnym, zakres pracy dyrektora Działu Prawnego i Działu Prawnego, technologie IT w Dziale Prawnym, współpraca z kancelariami prawnymi oraz firmami podatkowymi.
    Statystyczny dyrektor Działu Prawnego to mężczyzna w wieku 36-40 lat, radca prawny lub adwokat, posiadający dodatkowe studia podyplomowe, pracujący w przedstawicielstwie firmy zagranicznej, zatrudniającej 200-2000 pracowników, o znacznym doświadczeniu pracy (11-15 lat), zarządzający działem o wielkości 1-5 osób, zarabiający powyżej 15 000 zł brutto.

    Zakres zbadanych obszarów działalności głównego prawnika w przedsiębiorstwie jest bardzo szeroki. Zgodnie z najlepszymi standardami światowymi, polski główny prawnik jest dzisiaj bardzo wysoko umiejscowiony w strukturze przedsiębiorstwa. Te firmy, które rozumieją korzyści płynące z właściwego wykorzystania swojego wewnętrznego doradcy prawnego, szeroko korzystają z jego wiedzy i doświadczenia oraz znajomości procesów, ludzi i celów organizacji, w której pracują. Tacy prawnicy uczestniczą w strategicznych projektach i najważniejszych gospodarczych procesach decyzyjnych, a nie tylko w obszarach o naturze prawnej. Niewątpliwie, taki sposób wykorzystania wiedzy prawników, stanowi o tym, iż jest to zdecydowanie najbardziej efektywna forma wsparcia prawnego działalności gospodarczej. Zewnętrzne kancelarie prawne coraz częściej pełnią dziś rolę jedynie uzupełniającą, wspierając wewnętrznych prawników w wyraźnie węższym zakresie niż dotychczas.
    Badanie zostało przeprowadzone przez TheStorm, firmę doradczą dla rynku prawnego. Patronat medialny nad badaniem objęła Rzeczpospolita, zaś Partnerem przedsięwzięcia była firma LexisNexis Polska.

    STRESZCZENIE WYNIKÓW BADANIA / EXECUTIVE SUMMARY
    Polski dyrektor Działu Prawnego w przedsiębiorstwie przeważnie jest radcą prawnym lub adwokatem (81%) posiadającym dodatkowe przygotowanie biznesowe - studia podyplomowe, magisterskie lub MBA (39%).

    W próbie badanej przeważają mężczyźni (63% respondentów) oraz osoby w wieku 36-40 lat (prawie połowa respondentów jest w tym przedziale wiekowym). Przeważają osoby z firm międzynarodowych i przedstawicielstw firm zagranicznych (62%). Firmy polskie, rodzime reprezentuje 25% respondentów biorących udział w badaniu. Większość badanych (72%) ma staż pracy od 6 do 15 lat.

    W badaniu wzięli udział Dyrektorzy Działów Prawnych z firm reprezentujących prawie każdy sektor gospodarki. Najwięcej respondentów wskazywało na finanse i bankowość (10 osób), budownictwo i nieruchomości (9 osób) oraz IT i telekomunikację (7 osób).

    32% respondentów oprócz pełnienia roli Dyrektora Działu Prawnego sprawuje dodatkowe funkcje w przedsiębiorstwie: są członkami zarządów (10%) lub komitetów, komisji lub zespołów zarządczych (łącznie 20%). Umocowanie Głównego Prawnika Przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej firm jest wysokie - raportuje bezpośrednio do Prezesa lub Dyrektora Generalnego (43%). Firmy macierzyste, które rozumieją wartość prawnika w biznesie, szeroko korzystają z ekspertyzy i doświadczenia Dyrektorów Działów Prawnych, angażując ich w decyzje i projekty strategicznie ważne dla organizacji. 

    Rolą Działu Prawnego przedsiębiorstwa jest zabezpieczanie ryzyk prawnych prowadzonej działalności biznesowej przez firmę oraz ochrona jej interesów. Najczęstszymi klientami wewnętrznymi Działu Prawnego są Działy Sprzedaży, Finansów i Księgowości, HR i Marketingu.

    Dział Prawny w swojej pracy zajmuje się najczęściej umowami, obsługą prawną Zarządu, prawem pracy, postępowaniami procesowymi, kwestiami regulacyjnymi, compliance i własnością intelektualną (wszystkie kategorie ze wskazaniami ponad 70%).

    Dodatkowo, Dział Prawny wspiera wewnętrznie organizację, prowadząc szkolenia dla pracowników (35% respondentów), zajmując się compliance (20%), monitorując zmiany prawa oraz informując o tych zmianach (17%).

    74% Dyrektorów Działów Prawnych zarabia powyżej 15 000 zł (brutto), a 36% respondentów zarabia powyżej 25 000 zł (brutto). Najczęstszą metodą motywacji pracowników Działu Prawnego (54%) jest premia przyznawana w rozliczeniu rocznym.

    Zdecydowana większość Działów Prawnych to zespoły składające się z 1-5 osób (69%).

    Prawnicy w przedsiębiorstwie doskonalą swoją wiedzę prawną i biznesową, mając dostęp do szerokiego spektrum narzędzi szkoleniowych oferowanych przez ich firmy, a także do szkoleń prowadzonych na zewnątrz (np. przez zewnętrzne kancelarie prawne).

    Większość Dyrektorów Działów Prawnych (66%) nie zamierza zmieniać wielkości zatrudnienia w swoim dziale. 25% respondentów planuje zwiększyć zatrudnienie, a tylko 3% deklaruje redukcję zatrudnienia w przyszłości.

    23% Dyrektorów Działów Prawnych stosuje wskaźniki efektywności pracy swojego działu (tzw. Key Performance Indicators), przy czym, najczęściej wymieniane wskaźniki to liczba obsłużonych spraw, ankieta satysfakcji klienta oraz terminowość realizacji wewnętrznych zleceń.

    Tylko 18% Działów Prawnych reprezentowanych w badaniu korzysta z systemu zarządzania wiedzą prawną. Taka sama liczba respondentów wskazuje na stosowanie w firmie systemu zarządzania czasem pracy pracowników. Lepsze wyniki dotyczą wsparcia informatycznego od firmy – prawnicy mają do dyspozycji narzędzia do komunikacji on-line (71%), systemy pracy workflow (46%) lub systemy elektronicznego obiegu dokumentów (44%).

    Dyrektorzy Działów Prawnych dobierają kancelarie prawne samodzielnie (40%) lub drogą przetargu (20%). Opiniotwórczo traktują swoich kolegów, do których zwracają się po rekomendacje konkretnych ekspertów w zakresie prawa lub kancelarii (73%).

    Dyrektorzy Działów Prawnych najczęściej korzystają ze wsparcia kancelarii prawnych: przy obsłudze postępowań sądowych i administracyjnych, w zakresie negocjacji oraz opiniowania znaczących umów i kontraktów handlowych, w sprawach windykacyjnych, w zakresie zagadnień własności intelektualnej, prawa pracy, prawa konkurencji i obsługi transakcji.

    We współpracy z kancelariami prawnymi dominują trzy formy rozliczeń: stawka godzinowa (65%), wynagrodzenie za projekt (65%) oraz ryczałt (63%).

    Prawnicy w przedsiębiorstwie są najbliżej biznesu, a więc najszybciej i najtrafniej identyfikują wyzwania, problemy, ryzyka natury prawnej i biznesowej, z którymi przychodzi im się mierzyć. Trudności dotyczą z jednej strony uwarunkowań zewnętrznych, najczęściej związanych z legislacją– nowym prawem i stosowaniem obowiązujących regulacji na poziomie krajowym i unijnym, aktywnością regulatorów oraz słabym wymiarem sprawiedliwości (poziom orzecznictwa, przewlekłość postępowań, niewydolna prokuratura). Wewnątrz przedsiębiorstw prawnicy dostrzegają wyzwania odnośnie organizacji pracy Działu Prawnego i jego efektywności.

    Według respondentów największym zagrożeniem dla pozycji prawnika w przedsiębiorstwie jest brak zrozumienia roli stanowiska prawnego w organizacji oraz odsuwanie Dyrektora Działu Prawnego od centrów decyzyjnych w firmie.


    KONTAKT:
    Joanna Żero, PR Manager
    Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw
    e-mail: biuro@pspp.org.pl
    tel. 513 646 147

    Beata Niemczuk, MBA
    TheStorm
    e-mail: beata.niemczuk@thestorm.pl
    tel. 605 954 292


  • Udział PSPP w konsultacjach społecznych zw. z nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

    Szanowni Panstwo,

    Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorców skutecznie uczestniczyło w konsultacjach społecznych, które w związku z nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów prowadził UOKiK. Na tym etapie udało się już, z podnoszonych w imieniu PSPP postulatów, uwzględnić, między innymi, następujące kwestie:

    - utajnienia terminu wykonania decyzji w przedmiocie warunkowej zgody na koncentrację na wniosek przedsiębiorcy,

    - zmian dotyczących osoby, której można wręczyć upoważnienie do przeprowadzenia kontroli i okazać legitymację służbową (rezygnacja ze zmiany wprowadzającej możliwość okazania upoważnienia „osobie czynnej” w czasie kontroli),

    - ograniczenia odpowiedzialności osób fizycznych za dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu praktyk ograniczających konkurencję do porozumień ograniczających konkurencję (w miejsce : praktyk ograniczających konkurencję)

    - wydłużenia terminu do złożenia odwołania od decyzji Prezesa UOKiK

    - określenia terminu, na przekazanie przez Prezesa UOKiK akt postępowania wraz z odwołaniem przedsiębiorcy od decyzji Prezesa UOKiK

    - doprecyzowania sankcjonowanych działań uznawanych za „utrudnianie” kontroli/przeszukania prowadzonych przez organ antymonopolowy.

    Nadal jednak uważamy, że przedmiotowy projekt wymaga dalszych zmian, w szczególności w następującym zakresie:

    - wprowadzenia zaskarżania postanowień SOKiK o przeszukaniu (nadal od tych orzeczeń nie przysługuje przedsiębiorcy żaden środek odwoławczy);

    - wyraźnego określenia osoby upoważnionej do składania wyjaśnień w imieniu przedsiębiorcy w toku kontroli/przeszukania;

    - dalszego ograniczenia nakładania kar na osoby fizyczne z tytułu dopuszczenia się praktyk przez przedsiębiorcę - do porozumień horyzontalnych;

    - określenia wartości kar w walucie polskiej (w odniesieniu do kar proceduralnych i związanych z niewykonaniem decyzji, utrudnianiem kontroli, itp.);

    - zmniejszenia kar za utrudnienia kontroli itp. do 1% przychodów (jak w UE)

    - zmian instytucji leniency dla osób fizycznych (wprowadzającej ostry konflikt interesów między osobistą odpowiedzialnością a odpowiedzialnością reprezentowanego przez tę samą osobę przedsiębiorcy);

    - usunięcia środków zaradczych lub co najmniej wprowadzenia precyzyjnych kryteriów (na zasadzie wyjątku) nakładania takich środków na przedsiębiorców,

    - faktycznego zrównania terminów procesowych na odwołanie przedsiębiorcy i odpowiedź na odwołanie Prezesa UOKiK,

    - uprawnień UOKiK do kopiowania wszelkich danych w czasie kontroli.

    Prosimy o zgłaszanie swoich propozycji zmian czy kolejnych komentarzy dotyczących omawianej ustawy na adres mejlowy biura PSPP: biuro@pspp.org.pl
     

  • LexisNexis Polska partnerem PSPP

    Wydawnictwo LexisNexis Polska nawiązało współpracę z Polskim Stowarzyszeniem Prawników Przedsiębiorstw (PSPP), dołączając tym samym do grona partnerów wspierających realizację środowiskowej misji stowarzyszenia, czyli działań na rzecz środowiska zawodowego prawników przedsiębiorstw.

    Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw od ponad trzech lat integruje grupę zawodową -szefów działów prawnych największych przedsiębiorstw działających w Polsce, reprezentujących wszystkie branże gospodarki. W ramach współpracy LexisNexis zapewnia prawnikom przedsiębiorstw dostęp do aktualnych informacji na temat zmian w prawie. LexisNexis będzie także włączać się w działania Stowarzyszenia skoncentrowane na stworzeniu platformy edukacyjnej i wymiany doświadczeń w zakresie regulacji prawnych oraz umiejętności menedżerskich.

    PSPP integruje i reprezentuje środowisko prawników przedsiębiorstw, którego głos jest dla nas bardzo ważny. Opinia i oczekiwania tej grupy zawodowej są istotnym wyznacznikiem poziomu jakości dostarczanej przez nas informacji prawnej - mówi Karolina Wilczyńska-Rheims, Kierownik Rozwoju Biznesu w LexisNexis.

    Celem stowarzyszenia jest nie tylko integrowanie i reprezentowanie środowiska zawodowego prawników przedsiębiorstw, ale też równolegle budowanie dla nich najwyższej jakości oferty edukacyjnej, którą zapewniają nam starannie dobierani partnerzy - mówi Waldemar Koper, prezes PSPP – ogromnie się cieszymy z nawiązania współpracy z LexisNexis. Jestem przekonany, że wydawnictwo z takim know-how będzie dużą wartością dla naszych członków.

    LexisNexis Polska jest oddziałemfirmy LexisNexis Legal & Professional, międzynarodowego lidera w dostarczaniu profesjonalnej informacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
    Produkty LexisNexis kierowane są do rynku prawniczego, biznesu, instytucji rządowych i samorządowych oraz rynku akademickiego. Obsługując klientów w ponad 100 krajach, LexisNexis Legal & Professional oferuje najwyższej jakości informacje z zakresu prawa i biznesu.

    LexisNexis należy do grupy Reed Elsevier – największego profesjonalnego wydawcy na świecie.
    W Polsce, oferta LexisNexis obejmuje serwisy online, programy na DVD, Książki, czasopisma i e-booki. Flagowymi produktami firmy są znane i cenione na rynku rozwiązania, m.in. Serwis Prawniczy Lexis.pl, Serwis Prawniczy LexPolonica, Serwis Prawno-Gospodarczy (SPG), LexisNexis KRS, Komentarze LexisNexis oraz wiele innych.

    Więcej informacji o produktach i firmie znajduje się na stronie internetowej: www.lexisnexis.pl

    Kontakt dla mediów:

    Dominika Jędrzejewska
    LexisNexis Polska
    tel. +48 22 572 95 57
    mob. + 48 664 473 858
    dominika.jedrzejewska@lexisnexis.pl

     

     

  • PSPP partnerem akcji Rzeczpospolitej - Biała Księga barier dla małych i średnich firm

    Od dziś (19. sierpnia) rusza akcja dziennika Rzeczpospolita  - "Biała Księga barier dla małych i średnich firm", której partnerem jest Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw.

    Celem akcji jest stworzenie zbioru przepisów (prawa gospodarczego, administracyjnego, podatkowego, prawa pracy), które utrudniają prowadzenie działalności gospodarczej oraz opracowanie postulatów zmian lub nowych rozwiązań.

    Członkowie Stowarzyszenia mogę przesyłać  swoje propozycje na adres mailowy PSPP. Wybrane tematy będą co tydzień (od 19 sierpnia) publikowane w każdy poniedziałek w Rzeczpospolitej. Następnie cały materiał będzie wydany w formie "Białej księgi" i przesłany z propozycją zmian do odpowiednich władz.

    Więcej informacji:

    Joanna Żero, PR Manager PSPP, mail: biuro@pspp.org.pl, tel. 513 646 147

     

  • Rozstrzygnięto konkurs na najlepsze tłumaczenie "General Counsel"

    Konkurs Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw i Polskiego Związku Pracodawców Prawniczych, na tłumaczenie zwrotu „General Counsel”, został rozstrzygnięty.

    8. sierpnia 2013 w siedzibie PSPP, w Warszawie, odbyło się wręczenie nagród laureatom konkursu na tłumaczenie zwrotu „General Counsel”. Na ogłoszony jeszcze przed wakacjami konkurs odpowiedziało kilkaset osób, które przesłały blisko czterysta propozycji tłumaczeń. Ostatecznie, Jury konkursu podjęło decyzję o przyznaniu nagrody głównej – laptopa HP Ultrabook HP Spectre XT Pro - pani Ewie Miżejewskiej, za propozycję „Główny Prawnik Przedsiębiorstwa”, natomiast wyróżnienie otrzymał p. Krzysztof Madera, za oryginalne i kreatywne podejście do tematu, czyli tłumaczenie w formie wiersza, który publikujemy poniżej.

    Ogłaszając ten konkurs nie spodziewaliśmy aż takiego zainteresowania, co nas oczywiście bardzo cieszy. – mówi Waldemar Koper, prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw – Poza oczywistą zabawą, chcieliśmy zwrócić uwagę na pojawiającą się na świecie, a teraz również w Polsce, wyraźną tendencję wzrostu znaczenia w strukturach firm, szefów działów prawnych. Coraz częściej osoby te zajmują stanowiska bezpośrednio współpracujące z zarządem firmy, dzięki czemu mają duży wpływ oraz odpowiedzialność za jej funkcjonowanie, a także decydują o wyborze i zatrudnieniu kancelarii zewnętrznych. – dodaje.

    Wyboru najtrafniejszego tłumaczenia dokonało Jury konkursu, w skład którego weszli: mec. Maciej Bobrowicz, prezes KRRP, mec. Witold Daniłowicz, prezes zarządu PZPP, mec. Waldemar Koper, prezes zarządu PSPP, Dominika Sikora-Malicka, z-ca redaktor naczelnej ds. treści prawnych Dziennika Gazety Prawnej, mec. Ewa Szurmińska-Jaworska, partner zarządzająca PwC Legal.

    Patronat medialny nad konkursem objął dodatek „Prawnik” Dziennika Gazety Prawnej a partnerami konkursu były firmy HP Polska oraz LexisNexis Polska.

    Relacja w dodaktu PRAWNIK (Dziennik Gazeta Prawna) TUTAJ

    Wiersz jednego z laureatów konkursu - p. Krzysztofa Madera

    "General Counsel" bądź główny radca
    Kim jest ten generalny doradca?
    Co robi tenże Generał Prawa?
    Otóż nie taka prosta to sprawa

    Nie taka jednak skomplikowana
    Jest to osoba z wielu wybrana
    Najwyższym radcą w danym biznesie
    W firmie lub w rządzie. Teraz już wiecie

    "General Counsel" to "Radca Główny"
    Najwyższy z wszystkich chociaż im równy
    Szef wszystkich szefów pośród prawników
    Który pilnuje dobrych wyników

  • Uwagi PSPP do Projektu Zmian Kodeksu Etyki KRRP

    Zapraszamy do zapoznania się z uwagami Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw do Projektu Zmian Kodeksu Etyki KRRP: dokument do pobrania Członkowie PSPP mogą zgłaszać swoje opinie do piątku - 10 maja br. na adres: biuro@pspp.org.pl

     

     

  • PwC Legal nowym Partnerem PSPP

    Od 1 kwietnia br. Partnerem Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw będzie kancelaria PwC Legal. Dołączy ona do grona wiodących, polskich kancelarii, wspierających realizację środowiskowej misji Stowarzyszenia.

    „Celem Stowarzyszenia jest nie tylko integrowanie i reprezentowanie środowiska zawodowego prawników, ale też równolegle budowanie dla nich najwyższej jakości oferty edukacyjnej. Nawiązanie współpracy z PwC Legal pomoże nam wzbogacić dotychczas organizowane formy działania, takie jak konferencje i fora dyskusyjne, o pierwszorzędną wiedzę ekspercką i to w zakresie wszelkich dziedzin prawa. Z pewnością skutecznie pomoże to naszym członkom doskonalić swoje umiejętności zawodowe” – mówi prezes PSPP, mec. Waldemar Koper.
     

    14 marca w siedzibie PWC odbyło się uroczyste podpisanie umowy o współpracy pomiędzy PSPP a PWC Legal, które reprezentowali: mec. Ewa Szurmińska-Jaworska (PWC) i mec. Waldemar Koper (PSPP).

    (fot. Waldemar Kompała)

     

     

  • Relacja z konferencji "MEDIACJA. I CO DALEJ?"

    Przygotował: Piotr Marucha

    We wtorek, 12 marca 2013, w hotelu Sofitel odbyła się konferencja „Mediacja. I co dalej?", zorganizowana przez Centrum Mediacji Gospodarczej przy KRRP, z udziałem wieloletnich praktyków w obszarze Alternative Dispute Resolution (ADR) z American Bar Association (ABA).

    Konferencja uzyskała stosowne zainteresowanie także po stronie polskiej: Marszałek Senatu przesłał list, obecni byli przedstawiciele Ministerstw: Sprawiedliwości i Gospodarki (najwyraźniej poszukujący poza administracyjnego panaceum na odległe terminy w sądach).

    Trzonem konferencji stała się prezentacja pana Macieja Borowicza, Prezesa KRRP, na temat kondycji instytucji mediacji w Polsce. Pan Prezes przedstawił dane za rok 2012: na około 1,5 miliona sporów tylko około 2,5 tysiąca spraw poddanych zostało mediacji. Stwierdził, że niezbędne jest zbudowanie autorytetu mediatora i popularyzacja mediacji, przede wszystkim pośród prawników. Na koniec swojego wystąpienia Prezes Bobrowicz zadał prowokacyjne pytanie: „Jak przekonać prawników do mediacji?”. Po rozpoczęciu dyskusji zapytałem w imieniu PSPP: „A jak przekonać naszych klientów?” Odpowiedzi na oba pytania znali goście z ABA (m.in. Philip Bruner, Steven M. Richman, Lisa J. Savitt) dzieląc się także innymi, cennymi wskazówkami natury praktycznej dotyczącymi mediacji:
    - krótki czas (nawet 1-2 dni), minimalne koszty, mniejszy stres dla stron sporu,
    - obwarowana umową o poufności,
    - istotny jest wybór odpowiedniego arbitra w zależności od rodzaju sprawy (np. do sprawy, która w sądzie byłaby przegrana, lepiej zaprosić mediatora, który nie jest prawnikiem z wykształcenia),
    - do mediacji łatwiej jest przekonać klienta niż prawnika,
    - strony kontrolują przebieg i wynik mediacji (w przeciwieństwie do postępowania sądowego),
    - dobrze jest od razu wpisać mechanizm mediacyjny do kontraktu,
    - mediacja umożliwia komfortową sytuację win - win (zachowanie dobrych relacji),
    - postępowania odformalizowane,
    - jeśli prawnik szybko rozwiąże problem dzięki mediacji, klient to doceni i wróci,
    - najlepsze wynagrodzenie - to success fee,
    - do mediacji klient powinien się solidnie przygotować - inaczej raczej ją przegra,
    - istotne aspekty psychologiczne (np. mowa ciała),
    - gdy mediacja nie prowadzi do porozumienia, pomóc może analiza szans sprawy w sądzie,

    Przemyślaną, kompletną koncepcję wprowadzenia mediacji do życia biznesowego zaprezentował pan mecenas Sylwester Pieckowski (Przewodniczący Społecznej Rady ds. ADR przy Ministrze Sprawiedliwości): mediacja winna uzyskać trwałą pozycję w polskim systemie prawnym (także w Konstytucji), państwo winno sprzyjać instytucji mediacji, ambasadorami mediacji mogą stać się: firmy prawnicze, izby handlowe i społeczność biznesu, sędziowie winni rozumieć i proponować mediację stronom sporu, konieczność stworzenia systemu szkolenia i wynagradzania mediatorów.

    Pani mec. Maria Ślązak stwierdziła, że wprawdzie w Polsce nie istnieje jeszcze kultura mediacji, ale aplikanci radcowscy mają już w programie nauczania: negocjacje i ADR.

    Z kolei pani mec. Ewa Stąpor - Nowicka skonstatowała, że do mediacji trzeba w Polsce przekonać całe społeczeństwo i w tym celu rola mediów jest nie do przecenienia.

    Gościem konferencji była także mediatorka z Nigerii, która powiadomiła mnie podczas lunchu, ze w jej kraju mediacja jest powszechnie stosowana od ponad dziesięciu lat. „Hm – pomyślałem – dlaczego nie miałoby się udać i w Polsce?”

     

  • Decyzja CJEU w spr. zakazu reprezentowania przed sądami europejskimi podmiotów gospodarczych przez prawników przedsiębiorstw

    Zachęcamy do lektury artykułów, które ukazały się na stronach www.lexology.com, dotyczących utrzymania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (CJEU) decyzji o zakazie reprezentowania przed sądami europejskimi podmiotów gospodarczych przez prawników przedsiębiorstw oraz braku ochrony dla naszego środowiska zawodowego, tajemnicy zawodowej w ramach postepowań przed organami ochrony konkurencji.

    Artykuły dostępne pod linkiem:  

    www.lexology.com/library/detail.aspx

  • Waldemar Koper Innowacyjnym Dyrektorem Działu Prawnego 2012

     

     
     

    Waldemar Koper, dyrektor ds. prawnych Kompanii Piwowarskiej, prezes Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw, zdobył tytuł „Innowacyjny Dyrektor Działu Prawnego 2012” w konkursie organizowanym przez Krajową Radę Radców Prawnych, pod patronatem miesięcznika Forbes.

    Kapituła konkursu przyznała tę nagrodę za zbudowanie oraz wprowadzenie do użytku innowacyjnego systemu zawierania umów w Kompanii Piwowarskiej.?

    Decyzją Kapituły, tytuł „Innowacyjna Kancelaria 2012” otrzymała Kancelaria Wierzbowski Eversheds za wykorzystanie do komunikacji zewnętrznej mediów społecznościowych.

    Wyróżnienie w konkursie Innowacyjna Kancelaria otrzymała kancelaria Fortak&Karasiński Radcowie Prawni sp.p. za wdrożenie projektu MEDIALEX, czyli prawo dla mediów.

    Serdecznie gratulujemy wszystkim nagrodzonym.

    więcej

  • Konsultacje społeczne dot. ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

    Polskie Stowarzyszenie Prawników Przedsiębiorstw wzięło udział w konsultacjach społecznych, dotyczących projektu założeń do ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

    Przygotowane przez kancelarię Wierzbowski Eversheds stanowisko PSPP z uwagami do projektu nowelizacji ustawy opublikowanego przez UOKiK, w dniu 5 czerwca 2012 r. zostało przesłane do Urzędu.

    List przewodni do UOKiK

    Stanowisko PSPP

  • Pomiędzy Niebem, a Ziemią są dzieci. Śmiertelnie lub nieuleczalnie chore. Dziś, tu na Ziemi możemy zrobić
    dla nich wiele – przychylić im Nieba.


    „Zaczarowane historie” i „Czy znacie Wróżkę – Czarownicę” to dwa audiobooki, które w ramach akcji charytatywnej Fundacji Między Niebem a Ziemią, przeczytali wybitni polscy prawnicy, wśród nich m.in.: prof. Zbigniew Ćwiąkalski, prof. Stanisław Sołtysiński, mec. Beata Gessel, mec. Piotr Schramm, mec. Paweł Dębowski, mec. Krzysztof Wierzbowski i wielu innych.

    Początkowo mieliśmy nagrać tylko „Zaczarowane historie”, ale stała się rzecz niezwykła. Gdy prawnicy dowiedzieli się, że w tym roku będziemy nagrywać bajki, zaczęli przysyłać maile z deklaracjami udziału. Zdarzało się, że pisali: „(…) ja chciałbym być nawet szumem drzew, albo mógłbym piszczeć jak myszka,
    byleby wziąć w tym udział”. Chętnych było więcej niż ról, dlatego w rezultacie nagraliśmy dwie bajki - tłumaczy mec. Sylwia Zarzycka, założycielka i prezes Fundacji Między Niebem a Ziemią.

    Bajki czytane przez gwiazdy palestry, pochodzą z dwóch szczególnych i wielokrotnie nagradzanych książek dla dzieci, wydanych przez wydawnictwo Bajka. "Zaczarowane Historie" Marii Ewy Letki i "Czy znacie Wróżkę - Czarownicę?" Elżbiety Pałysz, pozwoliły prawnikom wcielić się w rozmaite role - kotów, smoków, wróżek i strzyg. Wstępy do bajek czyta dziennikarka Marzena Rogalska, a muzykę skomponował Piotr Rubik.

    To było wspaniałe doświadczenie. Pierwszy raz się spotkałem z prawnikami, którzy czytają bajki. Zawsze „opowiadają je w sądzie”, a tu… Bardzo się cieszę, że mogłem wziąć udział w tak wspaniałej inicjatywie. Wyjątkowi ludzie – wspomina kompozytor Piotr Rubik. Nagranie odbyło się w Studio Teatru Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, reżyserował dyrektor teatru, Janusz Kukuła.

    Czy można połączyć działalność na rzecz dzieciaków z doskonałą zabawą?
    Ten projekt pokazuje że tak! Działania fundacji dają dowód na to, że wokół słusznych idei można zebrać grono niezwykłych ludzi, których zaangażowanie przerasta konkurencyjność rynkową. Do tej pory przeciwnicy z sal sadowych, w bajkach fundacji zostają przyjaciółmi lub wspólnie zasiadają na tronie. Każdy z nas, przez udział w tej akcji czuje się obdarowany. Warto dodać, że to co robi Fundacja jest też dobre i ważne dla naszego środowiska. Z jednymi dzięki temu spotykamy się na zupełnie innej, fajnej płaszczyźnie, z innymi w ogóle pewnie nie mieli byśmy miłej okazji się spotkać, gdyby nie projekty Fundacji - mówi mec. Krzysztof Wierzbowski. A wszystko po to, by kilkadziesiąt rodzin mogło godnie żyć, walcząc o zdrowie i życie dzieci. 

    Sama inicjatywna bardzo szlachetna. Zawsze podziwiam ludzi, którzy znajdują czas i tak głęboko potrafią zaangażować się w rzeczy tak trudne. To nie jest Fundacja, która zbiera na odnowę zabytków Krakowa, czy Uniwersytet Jagielloński, to jest stykanie się z ludzkimi dramatami życiowymi. Myślę, że jest bardziej cenna, niż tylko zbieranie pieniędzy – opowiada prof. Zbigniew Ćwiąkalski.

    Wszystkie osoby biorące udział w tym projekcie pracowały charytatywnie. Audiobooki można kupić od 4 grudnia przy kasach w salonach EMPIK w całej Polsce. Całkowity dochód zostanie przeznaczony na pomoc podopiecznym Fundacji Między Niebem a Ziemią. Część audiobooków oraz książek zostanie rozdana najuboższym dzieciom w Polsce.

    Fundacja między Niebem a Ziemią pomaga dzieciom śmiertelnie i nieuleczalnie chorym i ich rodzinom w całej Polsce. Właściwie najbardziej pomagają im... polscy prawnicy, skrzyknięci przez mec. Sylwię Zarzycką - prezes Fundacji, która co roku zaprasza do pracy i wspólnej zabawy kolejnych radców i adwokatów.

    FUNDACJA MIĘDZY NIEBEM A ZIEMIĄ www.miedzyniebemaziemia.pl

  • Jubileuszowa Gala 5-lecia istnienia Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw (24 listopada 2015 r, Warszawa)